V minulých článcích jsem rozebíral současné vztahy mezi muži
a ženami, zcela si vědom, že vztahů je tolik, kolik je párů, a že o nich jen
těžko lze mluvit souhrnně. Vzhledem k mé profesi kouče a poradce se ovšem
setkávám s trendy a problémy, které by se při troše benevolence daly označit
jako zástupné pro mnoho mužů. Článek jsem skončil mužské sebevědomí drásajícím
tvrzením o energetické převaze žen – alespoň co se týká osobního rozvoje. Ženy nejen
že navštěvují podstatně hojněji než muži všelijaké kurzy osobního rozvoje, ale
mají, když jsou spolu, jednoznačně větší pohodu, harmonii a chuť se zabývat
tím, co je trápí a vzájemně si pomáhat ve svém vývoji. Tomu tak bylo už asi
odjakživa – my chlapi si jdeme spíš zahrát fotbal (tělesný rozvoj) nebo do
hospody (spirituální rozvoj), než abychom chodili někam na rodinné konstelace,
kde pak stejně sedíme v kruhu několika dam pozdějšího věku jako kůl v plotě s
pocitem člověka, jenž se ocitnul v čekárně u zubaře. Problém ovšem vězí v něčem,
co by se dalo nazvat „ulítnutím včel“. Typicky mužské kvality „máknutí“ či
teoretického uchopení ontologie bytí (to ať si čtenář najde na Wikipedii) okolní
svět prostě přestávají zajímat. V dobách, kdy jakýkoliv produkt je prodáván
skrze emoce, jsou nám naše teorie houby platné. Chce to city a ty nejsou úplně
naše parketa.
Už několik set let nám mužům říkají už od první třídy
základky, že indiáni nebrečí, že pocity jsou pro ženský a že vše má své zcela
logické řešení. To by ale ještě nebylo tak zlé. Horší je, že jsme spolu s
údajně nespolehlivými emocemi hodili přes palubu i všechno, co nepasuje do
racionálního a vysvětleného světa, tedy všechny mýty, jež dřívější muži
vyprávěli chlapcům u táborových ohňů, veškerou iracionalitu nebezpečného lovu a
nejisté mořeplavby, kompletní touhu po hloubce hvězdného nebe. To už stejně v
důsledku přesvětlení noční oblohy nevidíme. Vydáváme se do přírody na hi-tech
kolech zcela ohelmováni a navlečeni do směšnou reklamou potisknutými
umělohmotnými dresy. Vše divoké prožíváme chráněni celotělovými prezervativy nebo
přigurtováni státní technickou kontrolou schválenými popruhy. A protože ani to
není zcela bezpečné, nejlépe se cítíme ve virtuálním světě, kde si hrajeme na
lásku, válku a smrt, aniž bychom museli tyto tři pro muže tak důležité bohyně zažít
na vlastní kůži. No risk today.
Ve virtuálním prostoru také není žádné místo pro naše otce –
mužské předky, kteří ale stejně už dávno nejsou to, co by měli být – našimi
učiteli a průvodci neznámým světem. Nezasvětili nás do savých povolání, protože
prostě nejsou povolaní; jsou pouze zaměstnanci anonymních korporací, příliš
zaměstnáni, než aby si všimli, že jim zcela chybí to, co dřívější muži nazývali
posláním. Namísto nich nás od mládí až do období, kdy bychom se měli stát
bojovníky, učí ve státních institucích hodné paní učitelky předmětům, při
kterých se náš probouzející se mužský duch tak nudí, že buď docela zdechne,
nebo se stane hyperaktivním, v důsledku čehož nám školní psychiatr předepíše
uklidňující prášky. Opravdu se někdo diví, že mladí muži dnes přestávají mít
chuť na flirt a sex, tedy na ten skutečný, zpocený a vonící, že se zabývají
raději svým inteligentním mobilem než spolužákyněmi, nebo že se hromadně
utíkají do pití do němoty či drog?
Pokud tedy přijmeme pro chlapy téměř nepřijatelnou tezi, že
mužství se na začátku třetího tisíciletí nachází v krizi, nevyhneme se otázce,
jak bychom se z ní mohli dostat ven. Jedna cesta je určitě v tom, tak trochu
kopírovat v úvodu článku zmíněné ženy. Mužské kruhy, v nichž spolu chlapi hovoří
zcela upřímně a aniž by zůstávali u „bezpečných“ témat (tj. auto, sport,
politika, nebo co kdo řekl a neudělal), v nichž se – ó hrůzo – mohou podělit i
o tabu-témata (např. selhání, deprese, mlha, strach a bezradnost), takové kruhy
jsou nečekanou a výtečnou pomocí pro muže v krizi. Především pro ty, kteří se
ještě nedovtípili, že v ní jsou. Nedávno, na jednom z mých mužských seminářů,
prohlásil jeden účastník: „Tedy kdyby mi někdo před dvěma dny řekl, že tady
budu sedět s třiceti chlapy a sdílet to, co sdílíme, měl bych ho za magora. A
vás taky. Ale musím přiznat, že se tu cítím výborně.“
Mužské kruhy opravdu fungují (ale prosím ne přes internet);
je mi však jasné, že to není cesta pro každého. Možná ale, že by se každý z nás
mohl zamyslet nad tím, jak se stát opět divokým, pravým mužem. Jak přijmout
svůj strach ze selhání, z chybných rozhodnutí, strach, nebýt milován a uznáván,
a vykročit skrze něj a za něj. Jak se stát autentickým. Jak nelhat. Jak být
otcem, který ukazuje svým synům svět a synem, který chápe, že bez svého táty by
tu nebyl. Prostě jak se vrátit tam, kde je naše síla.
Návrat? Možná, že je to ono kouzelné slovo. Klíč. Zatímco
nám všichni sugerují, že musíme dál, výš, rychleji a především kamsi, kde jsme
ještě nebyli, zdá se být návrat k jednoduchosti a pravdivosti muže zcela
ignorován globálním marketingem. Možná je to proto, že se z návratu jen těžko
dá vytřískat kapitál. A přesto je návrat muže z dálky, návrat k ženě, k dětem,
návrat domů přesně to, co nás před miliony let z kočovných lidoopů udělalo
muži, otci, králi. Vracíme se bohatí o zkušenosti a o setkání s našimi
hranicemi. A vracíme se především k sobě. Jedině tak jsme praví.
(Článek pro časopis FORMEN červen 2015)
(Článek pro časopis FORMEN červen 2015)
Každý táta je naším předkem. Trvalo mi léta, než jsem zjistil a připustil, že jsem celej On.
OdpovědětVymazatJe to jako s jídlem, můžem za ně poděkovat anebo si stěžovat, že je to jed ze supermarketu. V téhle době nezmíráme mečem, ale civilizačníma chorobama. No a co. Doba nám konečně dovoluje věnovat se boji sami se sebou, s našimi slabostmi. Jde to ztuha, protože být chlapem je tuhý boj. Vždycky byl. Po letech seminářů, kruhů a konstelací stojím stejně sám a koukám sám na sebe.